Et kaotada maailmast kurjus, tuleb enne kaotada enesest headus

Headus ja kurjus meie sees, meie ümber ning meie kõrval on suuresti kokkuleppeline hinnangu andmine, mis tugevalt seotud kultuuriruumi ning sellest lähtuvate väärtushinnangutega. Mis meie kultuuris on taunitav, on teisal jällegi igapäevane nähtus ja kellelgi ei tule mõttessegi toda kurjuseks nimetada. Näiteks elab suur osa maailmast teadmisega, et on täiesti normaalne, kui üle kolmekümnesel mehel on mitu “naist”, kellest enamus nii umbes 8-9 aastased. Meie kultuuriruumi säärane arusaam ei mahu, meil on säärane inimene peaaegu, et kurjuse kehastus. Isegi halvustav nimetus välja mõeldud.

Kuna kurjus on suhteline, siis on suhteline ka selle väärtushinnangu konsentratsioon ühiskonnas. Mida enam tahab olla inimene hea, seda enam näeb ta kurjust enda ümber. Ent see ei tule mitte sellest, et inimene oma tahtmistes oleks teistest peajagu kõrgemale tõusnud, tegelikkuses on tahteenergiale üles ehitatud headus hoopis kurjuse kasvulava. Kuna looduses on kõik tasakaalus, siis peab olema tasakaalus ka kurjus-headus teljel maailma nägemise vaatenurk. Mida enam on kvantitatiivselt kurjust, seda vähem peab olema kvantitatiivset headust. Ent kuna tasakaal ei tohi kaduda, siis on tulemuseks see, et kui üks pool kasvatab kvantiteeti, siis teine pool vastukaaluks kvaliteeti. Mida enam on kurjusest õhkuvat massi, seda vähem on headusest õhkavat massi, ent seda kõrgema headusekonsentratsiooniga see osa on. Mida enam kasvatavad inimesed eneses headust, seda enam tegelikult maailma kurjust juurde tekib, sest tasakaal on tasakaal.

Seega inimesed, kes tahavad olla paremad, ilusamad, teistest etemad… tahavad olla head ja tahavad, et headus valitseks nende elu, teevad sellega tegelikult karuteene kogu ühiskonnale – nende headuse arvelt suureneb kurjuse konsentratsioon ülejäänud ühiskonnas.

Aga mis siis oleks kuldne kesktee? Ära taha olla see, kes sa pole, vaid ole see, kes olema pead, ning varsti avastad, et olid see, kes olla tahtsid*

__________
* alati on tore avastada, kuidas sinu loodud mõttekillud veebis levivad. Just noorte hulgas, sest see annab lootust, et mõni neist ka neile külge jääb ja aitab kaasa hilisemate väärtushinnangute kujunemisel. Sääraseid kilde on juba kolm tükki, tärnitatu on üks neist…

14 thoughts on “Et kaotada maailmast kurjus, tuleb enne kaotada enesest headus

  1. Sedasama põhimõtet saaks kasutada ka muude liiga absoluutseks tõstetud väärtuste suhtes. Näiteks rahvus. Kui sa tahad maailmas (v. oma riigis) kaotada liiga vähest rahvuslikkust, siis kaota eneses rahvus.

    • Normaalses annuses rahvuslust on sama hea, kui normaalses annuses sotsialismi või mida iganes. Äärmuslus on alati kõikuva väärtusega, sest miskit liialt tsentrist välja viies kaob ühendus juurtega.

  2. Miks inimesed nii aeglaselt jõuavad kosmiliste tõdedeni? Koolis seda ei õpetata, ehk sellepärast? Tekstis toodud näide mitmenaisepidamisest oli ebaõnnestunud, kuna mitmenaisepidamist pole keegi veel halvaks nimetanud. Halb on ikka see, mis inimesele kahju teeb, aga mitmenaiseopidamine on kokkuleppeline värk, ei hea ega halb. Nii on kõigega. Kui sind keegi tänaval kurikaga maha lööb, siis pole see halb sinu pooltõdelise loogika põhjal. Depressioon, vähkkasvaja jne – kõik on millegi tõttu tekkinud. See miski on kosmiliste tõdede eiramine. Üheks selliseks tõeks on see, et kui sa ei hoolitse kellegi eest, elad vaid enda naudingute nimel, tahad vaid saada, oled garanteeritult peagi sügavas masenduses või mõnes veel rängemas haiguses. Sellised tekstid, kus headust naeruvääristatakse, on ühed halvemad, mida lugeda ja uskuda.

    • Mitmenaisepidamine keskealiste meeste poolt, kui naisteks on 8 ja 9 aastased lapsed. Meie kultuuriruumis on selline asi mõeldamatu ning mehed, kes lapsi sellise pilguga vaatavad, on kurjategijad ning paljude jaoks kurjuse kehastuseks. Tasuks ikka korralikult lugeda.

      Ma ei naeruväärista headust. Kui üldse miskit naeruvääristada, siis nende üliagarate inimeste tahet olla hea, olla parim, olla ülihea. Selline tahe viitab tavaliselt raskele psüühilisele ebastabiilsusele.

  3. Ma tahaks nüüd kuulda nende arvamust, kes kuulutavad et “Tõde on suhteline!”. Et davai -mida peaks tegema, kui 40a mees abiellub 9 aastasega?

  4. Olla hea võrreldes kellegi teisega, et tunda end teistest paremana, on küll veidi eksinud eluviis, tuleb siis loota et vähemalt teod kompenseerivad kaheldavate väärtustega eesmärgdi🙂 Väga nõus sellega ka, et hea ja halb on vaid tõlgendamise küsimus, aga kelle subjektiivse tõlgenduse järgi see tasakaal siis peaks olema?🙂 Ja milleks seda vajagi oleks?

    Enda jaoks defineerin veidi teisiti, et kui tahta kõigile kõige paremat, ja teha mis tundub selles võtmes õige, siis ei ole võimalik eksida. Kui lähebki miskit viltu, oli see vajalik õppetund. Enamjaolt sedasi elu vaadeldes need teod, mis välja kukuvad, ongi mida heaks peetakse🙂 teinekord ka samas mitte… Teod, mida halbadeks nimetatakse, tulenevalt reeglina vatupidistest eesmärkidest, kaasaarvatud minu meelest ka tahtest olla kellegist “parem”, aga ka igasugusest kadedusest, ahnusest, vihast, edevusest, jne. Kipub kuidagi olema, et sarnased, ütleme siis energiad, tõmbavad üksteist ligi, ja tahtes head tõmbad ka endale head ligi, tahtes halba tõmbad pigem seda. Kui teha võrdselt et oma perspektiivist tasakaalu saavutada, on see kindlasti võimalik. Ma eelistaks ise küll selle koha pealt tasakaalust loobuda ja seda head osa suuremates kogustes kogeda, aga eks ta maitse asi ole🙂

  5. Kas loogika on ka selles, et mida rohkem tuleb maailma kurjust juurde, seda rohkem tekib ka headust? Võibolla tekib sellejagu lihtsalt kurbust juurde ja läbi kannatuste muutuvad inimesed headeks… kuid see on küsitav. Kurjusel on siiski kalduvus kurjust tekitada ja vastupidi.

  6. Headus jääb üldse viimasel ajal paljudele ette. Kui öeldakse, et teises näed ennast, siis on meil kahjuks palju kurje ümberringi.Hardcorega nõus.

  7. Huvitav jah, seda seisukohta on tegelikult ikka mitmed kuulutanud, kasvõi nt Marilyn Manson🙂 , et hea ära tundmiseks ja hindamiseks tuleb enne kõige suuremad perverssused ja koledused läbi elada ….noh, teoreetiliselt on siin ju loogika täiesti olemas, ja mõne jaoks võib see ka praktikas absoluutselt toimida. Ausalt öeldes mõtlesin ka kunagi nii. Hukka mõista on seda ka keeruline kuna teades, et hea ja halb on subjektiivsed tõlgendused, on need perverssused ja koledused lihtsalt osad elust, täpselt samuti nagu headus ja armastus.

    Siis aga taandub ikkagi sellele, et kes mida tahab kogeda, milliseid emotsioone tunda ja kuidas teisi enda ümber mõjutada. Miks mitte proovida katsetuseks teistpidi, et alustaks sellest heast, ja siis vaataks kui suur kurjuse isu tekib, et seda tasakaalustada. Sedasi ei tohiks ju teooriat ka õõnestada🙂 ja muidugi ei pruugi kõigil nii minna, kuid enda puhul võin öelda et seda isu ei tekigi, tekib hoopis jube kergendus negatiivsusest vabanemisel.

  8. Läbinisti vale ja puudulik mõtlemine. Headus ja kurjus sellisena nagu seda siin kujutatakse, on tõsti suhteline, ebamäärane ja kokkuleppeline.

    Aga mis on headus ja kurjus? Esmalt tuleks endale need mõisted selgeks teha – sügavuti.
    Kui elav olend tunneb valu ja kannatust, talub vägivalda, siis nimetame seda kurjuseks.
    VALU EI SAA KUNAGI NIMETADA KOKKULEPPELISEKS! Sest seda ei saa hinnata ega kokku leppida mitte keegi, kui vaid ainult valu tundja ise! Pole olemas midagi selgemat ja täpsemat kui on VALU.
    Ja valu tekitamine on kurjus ehk julmus.

    Budaluse esimene juhis on julmusetus ehk vägivallatus.
    Kõige suurem kurjus on julmus – tahtlik valu tegemine.

    Aga jutt sellest, et headust ja kurjust peab olema maailmas võrdselt, “kuna looduses on kõik tasakaalus” – on täielik jamps. Et saaks olla headus, peab olema kurjus, ja vastupidi …. ?
    Selle tüki kirjutaja on väga algelise mõtlemisega … pakuks 15 aastane.

    Aga viimane lause, mille üle kirjutaja uhke on, ei oma ju mingit tähendust:
    “Ära taha olla see, kes sa pole, vaid ole see, kes olema pead, ning varsti avastad, et olid see, kes olla tahtsid”

    Seda lauset saab palju lihtsamalt ütelda: “Sa oled see, kes sa oled. Ja seda sa oled niikuinii, sest sa ju oledki see, kes oled. Ei saa ju olla keegi teine, kes sa ei ole. Muutuda võivad vaid oma rumalad ja ekslikud arusaamad endast.”

    Asi selles, et kui inimene tahab olla see, kes ta ei ole, siis on see väga madal tase – laps või teismeline või inimene, kes kannatab – pole rahul endaga. Selline mõte näitab, et inimene on rahulolematu ja püüab olla keegi teine.

  9. “Et kaotada maailmast kurjus, tuleb enne kaotada enesest headus”

    Selline mõte, kogunisti pealkirjaks tõstetud … on nii nõme ja vale …
    selliseid tobedusi võib pastakast välja imeda inimene, kel
    puudub side tegeliku eluga.

    Kui ma istun laua taga kabinetis 10 aastat ja ja ei näe ega mõista elu enda ümber,
    siis võivad mulle pähe tulla lollid mõtted, nagu:

    “Et kaotada maailmast kurjus, tuleb enne kaotada enesest headus”

    Siit võiks järeldada, et “enne kui autor suudab kirjutada maailma targeima raamatu,
    peaks hävitama kõik maailma targad raamatud.”

    “Et kaotada maailmast kõik kurjategijad, peab enne tapma kõik head inimesed”.

    Selliseid idiootlikke lauseid võiks veel 100 moodustada.

  10. “Et saada heaks inimeseks, peab enne saama väga halvaks”

    Niisiis, tuleb alustada tapmise, varastamise ja julmusega …

    see on tõeline headus, kõik selle nimel, et saaks tulla õnn, armastus, headus ja vabadus jne …

    • Eiu ise selekteerib teatud arengu ja taandarengu järel välja inimesed, kes elavad sõnakõlksu järgi, et, kellele on halb hea ja vastupidi, sest siin tuleb mängu juhuslikkus ja seaduspärasus, sest selle ajandi tagajärjel inimkond koos püsibki! Nii, et pööra aga ette teine põsk kui oled ühele juba lüüa saanud, samuti kehtib see lause meie elustiilis, et “ükski heategu ei jää karistamata”

  11. Ainult teoreetiliselt hea ja kurja teemade üle arutledes võib lõpuks nii üht- kui teistpidi täieliku absurdini välja jõuda. Nendest küsimustest arusaamiseks/vastuste leidmiseks on aegade jooksul leitud ka muid vahendeid kui loogikaharjutused (mis ei ole küll täiesti ülearused) – ja selleks on meditatsioonipraktikad ehk vaimsed harjutused, milles saad reaalse kogemuse, kuidas siin maailmas asjad omavahel seostuvad. Kui sa ikka saad vaieldamatu ilmutuse, kui näed, kuidas oled kogu maailmaga üks, siis jah, see muudab kardinaalselt sinu käitumist ja hinnanguid.
    P.S. Kui meenutada ennast 8-9 aastasena, siis võin kinnitada, et seks.lähedus 30-aastase mehega ei kuulunud kindlasti minu unelmate-fantaasiate hulka…Arvan millegipärast, et ma pole selles osas erandlik nähtus.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s