Euroopa Liit keelustab järgmisest aastast piparmündi müümise
Järgmise aasta aprillist on suurem osa rahvameditsiinis kasutatavatest taimedest ja nende põhjal loodud preparaatidest Euroliidu uute direktiivide järgi tavamüügiks keelatud. Nii satub näiteks kalevi alla ka tavaline piparmünt, mis on sisse kantud EU direktiividesse kui “meditsiiniline ravimtaim” (medicinal herb) ning millele seetõttu rakenduvad karmimad müügi ja prepareerimise nõuded, mis usutavasti ürditalude tegevusele kriipsu peale tõmbavad.
Muidugi – teatud võimalus siiski jääb, et kas tootja või turustaja saab konkreetseid preparaate (näiteks kuivatatud piparmündilehti tee tarbeks) toota ning ka müüa, ent selleks tuleb tal eelnevalt läbida pikk ja keeruline “ma ei ole kaamel” tõestusprotsess, mille käigus peab komisjonile tõestama kahte asja – et toode on nii füüsiliselt kui ka keemiliselt ohutu ning puhas ja et toode kuulub oma põhiomaduselt reguleeritavate meditsiiniliste ravimtaimede konkreetsesse kategooriasse. Viimane on vajalik selleks, et hakata maksma ränka litsentsitasu ravimi müügi eest. Kogu tõestus- ja müügiloa saamise protsess on niivõrd keeruline, et selle lihtsamaks arusaamiseks müüakse õpperaamatuid, hinnaga 395 USD
Jah – piparmünt on nüüd juriidiliselt ravim, seega usutavasti kaovad meil apteekidest kõiksugu erinevad ravimtaimepakikesed, enamus raviürtide ja ravimtaimedega tegelevatest taludest kaotab oma turu ning kahtlemata leitakse piparmündi ja teiste looduslike ravimtaimede asemele sobivad keemilised tabletid ja pillid. Seda muidugi juhul, kui need väiketalud ei võta ette eelmises lõigus kirjeldatud protseduure.
Aga see pole veel kõik. Uue direktiivi järgi jaotatakse müüdavate preparaatide mõjualad erinevatesse klassidesse ehk raskusastmetesse vastavalt ravitavate haiguste või haigusnähtude tõsidusele. Ja seesama direktiiv määrab, et kui tegemist on haigusega, mida saab iseloomustada kui “tõsist probleemi” (serious condition), ei tohi selle probleemiga seonduvaid ravimtaimi müüa kui ravimtaim on tõestatult tolle haiguse ravimiseks sobilik. Hetke seisuga pole too tõsine probleem veel lahti defineeritud, seega ei ole veel kindel, kas ehk piparmünt (ja ka mitmed teised ravimtaimed) täieliku müügikeelu saab. Kas seedehäired, mille puhul piparmünt tõestatult aitab, kuuluvad tõsiste propleemide hulka?
Täiesti ajuvaba olukord. Seadusliku direktiivi eesmärgiks on öeldud olevat ravimtaimede müügi reguleerimine ja nende tarbimise ohutuse tagamine, tegelikkus on aga selline, et enamus väiketootjaid kaotavad võimaluse ravimtaimi müüa, inimesed kaotavad võimaluse ravimtaimi osta nende praegusel kujul ning kindlasti toob see kaasa kõva hinnatõusu, sest ravimtaimi hakatakse käsitlema ravimitena. Lisaks kaasnevad nende müükidega ka kohustuslikud maksud, mis näiteks Suurbritannias on päris soolased…
Kõnealuse direktiivi ümmargust ja laialivalguvat eestikeelset kaaskirja saate lugeda Euroopa Liitu Teatajast, viite piparmündile leiab aga konkreetsest direktiivitekstist.
Veidi lisalugemist samal teemal – EU declares peppermint a controllable herb
Piparmündi kohta ülevaatlikku lugemist – Piparmünt ravimtaimena

Masendav.
Berriscient
24. november, 2010 at 19:37
Ohjees. Nüüd tuleks veel enamik lilli ka eesotsas tulpidega mürkideks klassifitseerida ning neid vastavalt reguleerima hakata.
higgins
24. november, 2010 at 19:44
Oma tarbeks kasvatamise kohta ka midagi? Või pannakse see ka keelu alla nagu kanep?
Zark
24. november, 2010 at 20:09
MISASJA????? Kas tõesti midagi targemat teha pole EUROOPA LIIDUL ?!!! Puhas idiootsus!
Katrin
24. november, 2010 at 20:49
Vaatasin linki direktiivile, kus on juttu asjast “peppermint oil” ehk piparmündiõli. Piparmündist kui taimest mitte. EList võib igasugu jampsi oodata, kuid ma pole kindel, et asi ikka nii hull on.
ectoplasma
24. november, 2010 at 20:53
Sorry, taimest on juttu küll, ladinakeelse nimetusega ning tekst õhkub bürokraatiat. Samas on kirjeldatud õli omadusi ja mõjusid. Ega siin muidu selgust saa kui et press meie ametkondadelt järele pärima, mis saab.
ectoplasma
24. november, 2010 at 21:03
Euroopa Liit teeb kõigele normaalsele lõpu . . . Idiootsuse tipp.
hullmaalane
24. november, 2010 at 21:34
Vot selle kohta ütleks küll “suure venna juhtum”.
Lapsuliblikas
24. november, 2010 at 21:39
Mõni on arvanud, et kah asi, lähen ostan turult või kasvatan ise! Loomulikult saab ise kasvatada ja turult tädikeselt osta. Kuid küsimus on selles, et seesugune regulatsioon ahistab väiketootjaid. Mida suurem on ettevõte, seda odavam on bürokraatia. Need taimed mis on kantud ravimtaimede nimekirja, nende puhul on vaja ravimiameti tunnustust. Väga keeruline see küll pole kuid ma kordan, mida väiksem ettevõte, seda rohkem kulub aega kooskõlastuste ja muu säärase jaoks. VTA-kontrollile lisandub siis ka ravimiameti järelvalve.
Vaatame mis siis sellest asjast saab.
Siinkohal tekkis juba väike rehepapimõte, et münte on ju palju, Eestis näiteks kokku 6-9 vähem või rohkem erinevat:
* Mentha arvensis – põldmünt (sage)
subsp. arvensis
subsp. austriaca – salumünt
subsp. parietariifolia
* Mentha x verticillata L. – männasmünt (hajusalt)
* Mentha aquatica L. – vesimünt (paiguti)
* Mentha x piperita L. – piparmünt (kultuurtaim, harva metsistub)
* Mentha longifolia L. – pikalehine münt (kultuurtaim, harva metsistub)
* Mentha spicata L. – rohemünt (peetakse ekslikult piparmündiks)
(http://et.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnt_%28perekond%29)
Nüüd on vaja ettevõtja kavalust ning kasvatada vaid seda mis lubatud või lihtsam.
Eks see Mentha X piperita L. olegi veidi äkiline. Kollektsioonis kasvamas ja erisooviga kohe potti ei tekita tüli.
Kui aga pakendisse seda ei jõua ja soovitud tulemust saab katta mõne muu mündiga, siis vast polegi niiväga paanikaks põhjust…
Peep
peep tobreluts
24. november, 2010 at 22:43
Miks ainult piparmünt? Nõrgaks hakkab jääma see meite (sõna otseses mõttes) kullast kallim liiduke ja tema veel kallimaks kätte ära minevad jüngrid siinmaal.
Miks pole siiani veel reguleeritud tuntud kuseteede põletiku ravimi peterselli kasvatamist ja kasutamist? Täiesti unustatud on kanasupi raviomadused külmetuse puhul, sõnulseletamatu lohakus on jätta karmide regulatsioonideta sibula ja (oi-oi!) küüslaugu avalik ning ohjeldamatu levik!
On veel, mida keelata, kamraadid!
kaamosrules
24. november, 2010 at 22:53
Nüüd ruttu mett ostma!
PKala
24. november, 2010 at 23:50
Täiesti unustatud on kanasupi raviomadused külmetuse puhul, sõnulseletamatu lohakus on jätta karmide regulatsioonideta sibula ja (oi-oi!) küüslaugu avalik ning ohjeldamatu levik!
Samuti lisatakse ohtlike ainete nimekirja pärm (mille eosed teadupärast looduses suht igal pool vabalt ringi lendlevad) ja – oh heldust! – kui võilille niidad, siis peab viroloogiline kaitsekostüüm seljas olema ja teine tüüp põletiga järel käima.
Eriharidusega muiduigi mõista.
Miks on nii, et mida päev edasi, seda suurem soov on mul kõrges kaares vähegi ülikonna järgi lõhnavatel isikutel nägu täis kusta ja kuradi vallrahule kookost närima minna? Ahjaa … sellepärast, et keskmine ülikond on debiilne vähkkasvaja, kes üritavab tõestada enda vajalikkust idiootsuste väljapressimisega …
kollektiiv
25. november, 2010 at 0:05
Lisaks oleks muidugi aus märkida, et sama saatus ootaks meid ka siis, kui Eesti ei oleks Euroliidus, sest kônealune direktiiv tugineb WTO ehk Maailma Kaubandusorganisatsiooni standarditele. Kuna Eesti on ka WTO liikmeks, siis ei ole Euroliidul siin mingit olulist tähendust peale kummitempli löömise asjale, mis on varem otsustatud.
Praktikas tähendab see seda, et ürditalud ei hakka piparmünti enam müüma kui ravimtaime, vaid kui maitseainet. Tarbija, kes aga tahab poest piparmündi teed osta, sellest ilma ei jää. Nii nagu jääb talle alles ka vôimalus ise kasvatada ja tarbida, niipalju kui kulub. Niisamuti ei karistata kedagi, kui sa lähed oma küla ürditallu ja küsid sealt tutvuse poolest eratarbimiseks veidi piparmünti. Probleem tekib ôigupoolest alles sellel hetkel, kui sa rajad firma, mille tegevuseks märgid piparmündi kui ravimi tootmine. Siin tekib riigil kohustus garanteerida tarbijale, et see, mida sa pipamündi pähe müüd, vastab ka tegelikult standarditele. Siis läheb sul küll vaja litsentse.
Mind näiteks ei puuduta see karvavôrdki, sest oma piparmündi tee olen alati iseenda vôi pereliikmete korjatud piparmünditaimedest teinud ja nii jääb see kuni aegade lôpuni. Aamen.
Ilmar Raag
25. november, 2010 at 1:08
Jah, tänud täienduse eest, WTO oli tõesti see, kes 5 aastat tagasi Codex Alimentariuse algatas.
Küll aga vaidleksin ma vastu sellele, et piparmünti võib tulevikus maitseainena müüa. Ma loodan, et mul pole õigus, ent usun, et nii lihtne see pole. Piparmünt kui taim on määruses meditsiiniline ravim, seega selle igasugune kasutamine, olgu see siis tee materjalina või maitseainena ON REGULEERITUD konkreetse direktiivi poolt.
Oli kunagi üks väga populaarne valuvaigisti No-Spa meie idanaabritelt, mäletan aega, mil see EU piires keelati ning millist nurinat see tekitas pensionärides. Tegemist oli tõhusa, ent kontrollimata ravimiga ja kui sa just Balti Jaama turule ei lähe, siis mujalt sa seda tabletti ei leia. Kuigi ta oli populaarne, oli selle müük siiski keelatud, isegi kui teda oleks hakatud toidulisandiks või vitamiiniks kutsuma.
Celtic
25. november, 2010 at 3:15
Selge see, et konkreetset valuvaigistit kui valmistoodet ei saa sedasi teise kategooriasse liigutada. Münt aga ei ole ju valmistoode, see on taim, millest võib teha ravimit, kuid ei pruugi. Valuvaigistit ei söö ju keegi lihtsalt maitselisandina, münti aga selleks kahtlemata kasutatakse. Nii et see pretsendent minu meelest siinkohal ei kehti.
onseenii
25. november, 2010 at 6:23
Selle vahega, et piparmünt kui TAIM on kantud ravimite nimekirja. Tuletatud kujul on välja toodud piparmündiõli. See tähendab, et igasugu tööstusliku mentooliga jne nätsud, kommid jäävad ikka müüki, müüa ei tohi aga enam piparmündi taime taimsel kujul. Ei värskelt ega kuivatatult.
Celtic
25. november, 2010 at 11:24
Celtic
niikaua kui need nätsud koosnevad piparmündi maitseainest ja mitte piparmündist endast
nemo
26. november, 2010 at 14:37
No-spa on ju hetkel apteekides käsimüügiravim…
Ahti
26. november, 2010 at 15:37
Eesti igast apteegist on võimalik osta NO-SPA`d, ainult selleks on vajalik arstiretsepti olemasolu. Tootjamaa on Ungari.
viiv
28. november, 2010 at 19:13
Hea Ilmar!
Mind pisi-isiliselt ka ei puuduta karvavõrdki see-sinane probleem (nagu palgatöötajate toimetulek jm ühiskonna valupunktid), küll aga puudutab Teie kommentaaris väljendatud suhtumine. Suhtumine, et KUI mingi ülekohus või ebakõla minu pisikest nahka ei kratsi, siis vaadaku nood kratsitud ise kuis hakkama saavad. Tihkan tagasihoideliselt arvata, et niiskesel moel sigadustele ja orjastamisele vaba voli antaksegi. Seda enam eeldan nn arvamusliidritelt laiemat ja seostatumat maailmanägemist ja arvamuste avaldamisel oma ninast kaugemale vaatamist! Liider-olemine on vastutus mu pisikese aru arust..
Ene Puulmann
5. märts, 2012 at 16:09
Kas ma nüüd saan millestki väga valesti aru või on antud juhul siiski tegemist mitte piparmündi kui sellise müügi keelustamisega, vaid siiski ainult tema müügi reguleerimisega siis, kui see toimub nn meditsiinilisel otstarbel. Teisisõnu siis, kui ma tahan müüa piparmünti toiduainena või nn üldotstarbelise tootena ja ka ei väida, et tegemist on raviva preparaadiga, siis antud bürokraatia ei kohaldu üldse. Kogu sellest vohavast dokumentatsioonist on raske pikema süvenemiseta täpset sotti saada, kuid vähemalt THMPD veebilehel olevast sissejuhatusest lähtudes paistab see nii olevat. Igal juhul esmapilgul ei näe siinkohal paanitsemise vajadust.
onseenii
25. november, 2010 at 1:09
Mina saan aru asjast nii, et piparmünt kui liiginimetus on kantud direktiivi meditsiinilise ravimtaimena, seega kehtib temale üldine normatiiv – mitte mingil kujul ei tohi müüa ja levitada kui ei ole luba saanud ja ravimina arvele võtnud.
Lugesin uuesti läbi konkreetselt piparmünti puudutava koodeksi osa, seal on toodud eraldi välja kõik rahvameditsiinis kasutusel olevad kasutusviisid erinevate näidustuste korral. Seega – piparmünditeed EI SAA müüa kuna tegemist on PIPARMÜNDIGA, registreeritud meditsiinilise ravimiga.
Celtic
25. november, 2010 at 3:10
Tsitaat juba viidatud sissejuhatusest:
“The scheme only covers products that are classified as medicines. While many herbal products are medicines, others are not, and so do not require registration under the THMRS. Certain ‘borderline’ products contain similar ingredients which can be regarded as medicines, foods or cosmetics, depending on presentation, and there are many herbal ingredients that have accepted usage in a range of different regulatory categories such as these. If a product is currently sold legally as a food, cosmetic or general consumer product, companies can continue to sell their products under these regimes. However, there may be cases where a company might find it advantageous to reposition a product formerly sold as a food by modifying its presentation to that of a medicine, and that company will then be able to make medicinal claims based on traditional use.”
Rõhutused minult. Piparmünt ju kahtlemata on praegu müügil toiduainena — või arvate, et näiteks piparmündinätsu või -kommi jaoks tuleb ka hakata neid litsentse taotlema? Miks peaks sel juhul asi piparmünditee suhtes teisiti olema, kui seda ei positsioneerita ravimina?
onseenii
25. november, 2010 at 6:14
Heh, austatud Ilmar Raag jõudis täpselt minuti võrra ette ja sõnastas asja veel paremini. Liitun arvamusliidriga
onseenii
25. november, 2010 at 1:11
viha tekitas see uudis.
Marko
25. november, 2010 at 1:32
Rohkem kui piparmündi reguleerimine tekitab muret kaaskodanike ükskõiksus.
Järk-järgult ja seega märkamatult anname käest oma õigused, noogutates umbmäärasele organisatsioonile WTO, mille liikmed otsustavad mis ravib ja mis mitte. Kõrval kõlamas arvamusliidrite põhjendatud väited, mis nagu üritaks veel õigustada sellist asjade käiku, kuna nii ju asjad käivadki! Kas tõesti? On sel tähtsust, kas see on EU või WTO? Sinu vabadust piiratakse igaljuhul!
Kust tuleb üleüldse mõte reguleerida looduses kasvavaid taimi?
Minuarust juba see mõte ei ole inimlik.
Või on siin üldse inimesi veel?
on nii
25. november, 2010 at 4:00
Väga nõus. Antud Codex Alimentarius on heaks näiteks, mille taga on ainult äri- ja domineerimishuvid. Vahendiks elanikkonna vähendamine toidu (vaikselt) ebatervislikumaks muutmise kaudu. Huvitav küll, miks sellest keegi midagi ei tea?? Isegi meie kõrged ametnikud. Uurige teemat, sellest on netis palju juttu ja on ka missioonitundega inimesi, kes selle vastu on juba aastaid võidelnud. On küll juba aeg silmad lahti teha ja huvi tunda, mis mäng siin meie eludega käib.
Paavo
30. november, 2010 at 13:08
kulla autor, ingliskeelses originaalpostituses oli ju ka ära toodud link, kus saab allkirja anda selle idiootsuse vastu!
kui ei meeldi – take action! seda saab muuta!!
hilda
25. november, 2010 at 9:01
kas Sinu arust on kunagi mingi rahvaalgatus viinud korporatsioonide tagasiandmiseni? Meil eestis võid sa “Nõiakaevu” jaoks allkirju koguda ja asi vask, EL tasemel on tegemist puht mõttetu üritusega, lähed veel vangi või terroristinimekirjadesse ja keelatakse reisimine, kuna oled ohtlik…
mhm
26. november, 2010 at 12:19
Väljaspool Eestit on. Sama keelu tunduvalt tugevam variant võeti Codex Alimentariuse raames vastu juba 1996 – kolme Saksa ravimifirma algatusel keelustati kõigi ravimtaimede ja vitamiinide kasutamine ravieesmärgil. Just protestide tõttu ei suudetud seda otsust jõustada. (2005 suruti siiski EL-i tasandil läbi piiranguid millest Eestis kehtestati mitu korda karmim variant). Ka USAs saavutati praegune vabadus protestiaktsioonide najal. Hetkel on see vabadus ka USAs WTO jõuga jälle otsa saamas.
Eestlane on vagur lambukene, Eesti poliitik sõnakuulelik nupulevajutaja ja Eesti tervishoiuametnik nõuab veel karmimaid piiranguid kui mujal maailmas, nii et Eestiga on üsna kehvad lood.
B'Stard
13. detsember, 2010 at 16:50
pigem ma näen põhjust muretsemiseks, kuna ma ei tunne mitte ühtegi inimest, kes oleks piparmündi praeguse kasutamise vastu. kas teie teate? kas kellelegi tundub, et seda on vajalik muuta?
ma leian, et sellises situatsioonis peaksid olema keelustajad need, kes koguvad allkirju. miks on see vastupidi?
on nii
25. november, 2010 at 11:53
Kuivõrd tegemist on juriidilise regulatsiooniga, siis on täpselt samaväärse mõjuga sätteid samuti võtta, mis võimaldavad täpselt selle, mis hetkel keelatud on.
Mitte selles konkreetses kontekstis vaid teises. Ja kui vaja, siis ka kolmandas.
Sisuline tegevus säilub. Muutub silt.
Eile õhtul pugistasin ma naerda, nagu Yoda, kui juriidilisele probleemile JOKK lahenduse leidsin.
Inimlikul tasandil on muidugi kurb tõdeda, et populistlikest loosungitest hoolimata, oleme siiski korporatiivse haldussüsteemi alluvusalas.
Kuidas seda tavaliselt öeldaksegi? Ise valisite?
Arutasime siin asja ja oleme nõus tulevikus tekkiva probleemi osas abiks olema.
Vaatame, mis elu toob. Kui vaja, siis ulatame käe.
Rain
25. november, 2010 at 12:10
http://www.ipetitions.com/petition/joininghandsinhealth/
Link petitsioonile, selle seaduse vastu.
Loomulikult saab neid taimi ise korjata ja öelda, et see mind ei puutu. Aga on mitmed talud kes teenivad oma elatist ravimtaimede müügiga ja võib-olla mõnedel on ka mingi laen kaelas. Põhimõtteliselt on see jabur seadus ja piirab iga inimese valikuvabadust. Kui sa tahad osta tablette, siis osta aga miks keelata ära ravimtaimede müük apteegis.
Kaido
25. november, 2010 at 13:38
Ma ei lugenud välja, et ravimtaimede müük apteegis ära keelataks, vaid et müügihind tõuseb igatsorti litsentside tõttu, et kasvatamine ravimtaimena kaotab vähemalt siin, Eestis, oma mõtte.
Ingrid
25. november, 2010 at 15:09
Meie esivanemad ei teadnud ju taimedest midagi!
See ei ravi! Ravivad tabletid! Wto teab!
Kui võtta niimoodi näiteks viimase 15 aasta lõikes, siis järgmise 15 pärast on juba teisedki taimed sinna lisandunud, sest keegi ei tohi ravida end naturaalselt! Kui õudne!
Kui kena tulevik on ootamas. Laskem aga sel juhtuda. Pole hullu midagi…
nii on
25. november, 2010 at 16:48
Müük kaotab ka mõtte. Enamik praegu ravimiks loetud ravimtaimi on Eestis kättesaamatud, sest kellelgi ei ole raha vastavateks formaalsusteks. Ainus erand on vist hõlmikpuu, mis on Eestis saadaval aga ~100 korda kallim kui mujal maailmas. Ja mujalt maailmast selle hankimine on keelatud.
B'Stard
25. november, 2010 at 17:44
Aga see müügihinna tõus on üsna sunniviisiline sel juhul. Ravimifirmade töötajad on teinud edukat lobitööd. Ja meile esitatatakse see regulatsioon nagu ullikestele. Mis on sellise regulatsiooni lobitöö eesmärk? Eks ikka see, et väikesed tegijad vahelt ära kaoksid. Umbes sama nagu supermarketid ja väikepoodnikud. Supermarket tekitab olukorra, kus väikepoodnikul kaob mõte poodi pidada.
Lapsuliblikas
25. november, 2010 at 16:38
Ettevõtlikul toonil: “Nii, peab omale eradiileri leidma…”
Rohemündisõltlane
25. november, 2010 at 16:57
Ehk lõpetaks paanika külvamise?
Sotsiaalministeeriumi pressiesindaja Helena Nõmmik ütles, et ürdikasvatustaludel pole siiski põhjust muretseda.
“Pigem on see nii, et kui keegi tahab piparmünditooteid ravimina müüa, siis on nüüd võimalik viidata nimetatud otsusele ja kasutada otsuses toodud näidustusi ja annustamist jm ning müügiloa taotlejal pole tarvis lisateavet kliiniliste uuringute ja ohutusandmete näol esitada,” rääkis ta.
Piparmünti ilma näidustuste ja meditsiiniliste väideteta võib müüa aga ka edaspidi.
Triin
25. november, 2010 at 17:34
Ma ei oleks selles nii kindel. Juba praegu kehtivad väga paljudele ravimtaimedele Eestis väga karmid piirangud.
Ja kustmaalt algab meditsiiniline väide ? USAs planeeritakse seadust, mis võimaldab tervisetoote kohta tehtud teadusuuringute tsiteerimise eest määrata kuni 10 a vangistust. Pretsedent on olemas, aga siis ei olnud selliseid karistusmäärasid.
B'Stard
25. november, 2010 at 18:03
Paraku on see uudis “keelamisest” mull: http://www.epl.ee/artikkel/588048
ectoplasma
25. november, 2010 at 18:09
Kahtlustan et need optimistlikud pressiteated on hoopis mull. Praktiliselt kõik ravimiks klassifitseeritud ravimtaimed on Eestist senise kogemuse põhjal kadunud ja nende mujalt hankimine keelatud. Võimalik et piparmünt liigitatakse millekski mitte päris ravimiks. Aga küsimus ei ole ju ainult piparmündis, eks.
B'Stard
25. november, 2010 at 18:31
kas piparmünt ON siis ravim või ei ?
on nii
25. november, 2010 at 19:46
Lolliks olete läinud , või?Vanaema parim rahustva toimega kõhu ja närvirahustaja.Kasvatan teda igal juhul edasi.Loodan ,et vangi ei panda.
lembi salmre
25. november, 2010 at 20:05
Veel õigem oleks küsida, kas keegi on näinud euroseadusi kritiseerivaid artikleid Eesti pabermeedias, mis ei oleks arvamuslugu? Või üleüldse, kas keegi üldse julgeb kahelda nende seaduste vajalikkuses? Või on see ka direktiividega määratud, et nüüd, kui me oleme Liidu liikmed, siis ei tohi seaduste vajalikkuses kahelda? Reaalselt(vaielge vastu) pole üksikisikul mingit sõna öelda. Sõna on võimalik öelda, kuid see ei jõua kuhugi… Ja kui jõuabki, siis viimati viidatud artikkel on hea näide, kuidas see kõik meile tegelikult hea on. Nii rahustav, kas pole. Mõjub ju rahustavamalt kui piparmünt….
on nii
25. november, 2010 at 19:56
Et kahtlused hajutada või oma muret väljendada, pöörduge enda valitud “rahvaasemiku” või otse vastavate riiklike instantside poole. Riik peaks ikkagi inimestele olema. Lisaks on neil kohustuslik teabe- jms päringutele vastata. Garanteerimaks riigiasutuste vastust, tasub saata tähitud kiri.
Tõnis Eenmäe
25. november, 2010 at 20:49
Rahvaasemik teeb oma tööd, ta ei kahtlegi, et kas see on Eestile hea, sest ta ei tohi kahelda. Ta ju kaotaks selle töö. Ta kirjutab seda, mis talle on ette öeldud ja tõlgendab seda nii nagu sobib. Kui sa vaatad, mis põhjusel USA sisenes Iraaki ja kas see oli reaalne või samasugune riiklik instants, millest sa räägid , siis mõtle korra veel. Ma ei usu, et nii sinisilmne saab veel olla 21. sajandi esimese kümnendi lõpus.
Sa ütlesid õigesti: riik PEAKS IKKA inimestele olema.
On sind kunagi aidatud?
on nii
25. november, 2010 at 21:07
huvitav lugemine, sürr olukord. aga teinekord tee spellcheck enne postitamist.
kaija
25. november, 2010 at 20:58
Küsisin teema kohta arvamust hr Jaanus Marrandi (RK maaelu komisjon) käest FB kommentaariumis. Lubas uurida, sest ei olevat kursis. Näis..
Ene
26. november, 2010 at 0:18
Aga teeme lihtsalt — veame millegi peale kihla, kas piparmünt keelatakse ja kaob müügilt või mitte. Tähtaeg pool aastat peale rakendumist s.t. september. Kui septembris õnnestub poest osta piparmünditeed, käib Celtic välja näiteks 500EUR sedeli, mis annetatakse heategevuseks (SOS lasteküla vms.).
Kui ei õnnestu, siis vastupidi. Kuidas oleks?
trahh
26. november, 2010 at 0:37
OLGE VALMIS INIMESED! 2012 ei ole enam kaugel! need kes on valmis, need ei pea muretsema. sest vale ja valskus kukuvad. ja järgi jäävad need kes on valmis. sest ainult valmis hinged saavad kaasa uue ajaga. ainult nemad on need kellel on õigus seista õigluse posti ees ja lunastastada endale mõistmata patte!
Ja ärge kartke! ärge kartke, vaid saage jagu hirmust. sest kartus ja hirm on erinevad asjad.
olge valmis. 2012 ei ole enam kaugel!
hull
26. november, 2010 at 1:12
Olete ehk kuulnud midagi Codex Alimentarius’-st. Selle väikse juraga hakkab asi pihta. Üldine kava näeb ette, et vitamiinid liigitatakse toksiinideks ja ravimtaimed on kõik meile ohtlikud. GMO-taimed saavad olema meile kohustuslikud, kas me seda tahame või ei. Kemikaale täis toit on meil tulevikus igapäevane, liha tuleb enne müüki “ravida kiiritusega”, et hävitada ohtlikud bakterid, loomade kasvatamisel on kohustuslik kasutada antibiootikume ja kasvuhormoone, et kindlustada meie igapäevane söök, kõik see saast jõuab aga toiduga meie sisse.
Nagu öeldakse, “Kui sa valitsed toidutööstust, valitsed sa tervet ühiskonda”, see on ilmselt parim viis rahvaarvu vähendamiseks vaktsineerimise kõrval, täpselt nagu Bill Gates ütleb: http://www.youtube.com/watch?v=EKIl34rV-3o “Ma loodan, et vaktsiinid, tervishoiuteenused ja järglaste saamise mõjutamine on küllalt tõhusad, et aitavad meil maailmas rahvaarvu vähendada”
Vot selle jaoks loodi EL, mingit kasu riikidele pole kunagi silmas peetudki. Väga kahju, et me sellisesse maailma sündisime.
mhm
26. november, 2010 at 12:10
Kurat! Olen pidev apteegikülastaja taimeletis. Peamiselt islandi samblik ja piparmünt, kummel. Hullem kui ameerika tobedus. Saaks ainult sellest tobedast liidust välja. Aga riigiisadele oli ju vaja lisaraha… Nende kokkukeedetud suppi aga peab tavakodanik lürpima.
Happeline R.K.
26. november, 2010 at 12:15
KAS KEEGI TEAB, KUIDAS ON VÕIMALIK LIIKMESRIIGIL EUROOPA LIIDU DIREKTIIVIDE VASTU VÕIDELDA JA KAS ÜLDSE ON?
Merlis
26. november, 2010 at 18:35
[...] ei mõista kirjutatu sisu? Kes esialgset artiklit mäletab (mis näib olevat omakorda ajendatud sellest postitusest), siis ta teab, et viimase 24 tunni jooksul on Delfi enda artikli sisu oluliselt muutunud (loe: [...]
VABALOG » Blog Archive » Mis saab piparmündist järgmisel aastal – Delfi esiaglne versioon
26. november, 2010 at 18:42
Tundub, et päris täpselt pole veel keegi aru saanud, mida see meie jaoks tähendab, aga paanikat on ju hea külvata.
Ma ei õigusta ametnikke, nende tegemisi või tegemata jätmisi vaid soovitan enne järelduste tegemist asjasse põhjalikult süveneda.
Mõhk
27. november, 2010 at 11:59
Tõlgendusruumi on seal piisavalt nii et päris kindlalt ei saagi midagi öelda. Siiski on selge et tegu on piisavalt ohtliku raamistikuga ja midagi head sellest tulla ei saa. Seda kinnitavad ka senised pretsedendid, näiteks 2005 a toidulisandidirektiiv, selle ümber aetud rahustav mull ja selle tegelikud tulemused (Eestis näiteks on keelatud oma pool Hiina meditsiini ravimtaimedest, Euroopas kadusid müügilt kümned tuhanded tervisetooted).
B'Stard
14. detsember, 2010 at 1:22
ja ei tea miks meil oleks vaja kõiki hiina rahvameditsiinis kasutatavaid ravimtami, kui omadki taimed on alahinnatud ja teadvustamata? See on umbes sama nagu hakkame nüüd indiaani-ravimitarkust õppima, mis siis et ookeanitagustel on erinevad immuunsüsteemid, rassidest rääkimata jne.
v6rusoojus
2. jaanuar, 2011 at 21:44
Hiina ravimtaimed oli lihtsalt laiale massile arusaadav piltlik näide. Aga samas on Hiinas vähemalt 5000-aastane kirjalik ravimtaimeandmestik nii et loomulikult on sealsete taimede kohta lihtsalt miljon korda rohkem infot, uuringumaterjali jne. Siinsetest taimedest me teame väga vähe.
B'Stard
12. jaanuar, 2011 at 1:07
…”Siinsetest taimedest me teame väga vähe.”…
Mis mõttes vähe?
Kas Aive Luigela “Ravimtaimla” ja I.Tammeoru, O.Koogi ja G.Vilbaste “Eesti NSV Ravimtaimed” saaksid ehk abiks olla?
Kirjandust on veelgi. Ole ainult inimene ja otsi välja.
Hundinuia laiskadele
Rain
12. jaanuar, 2011 at 1:18
Hiina taimede kohta on kirjandust lihtsalt miljon korda rohkem, sh ka kaasaegseid kliinilisi uuringuid. Kui palju sa Eestis nootroopilisi taimi tead ? Ma nüüd ühte-kahte tean, mõlema kohta vist 1 hiirtega katse, no loodame et kehtib inimeste kohta ka. Aga Hiina meditsiinis on neid ohtralt teada ja katseid ka palju nagu liivateri kõrbes.
B'Stard
14. jaanuar, 2011 at 6:26
Njaa.. eks EL muidugi tahaks meile keemilisi tablette sisse sööta, et ravimifirmad ikka kasvataks oma kasumit ja kõigil oleks kasud sees (v.a inimese enda tervis). Kõige kasulikum on aga ikka ise korjata. Piparmünti, raudrohtu, lagritsa juuri, pärna õisi, põdra sammalt, nõgese lehti jne.
Friiza
27. november, 2010 at 18:55
Ega jah, kõik head asjad muutuvad halvemaks. Varsti keelatakse hingamine kah ära.
ikristjani
28. november, 2010 at 2:35
Jälle keegi erutus liigselt kui ei viitsinud veidikenegi taustauuringut teha. Mis parata, eks igasugu taimeärikad tahavad ka raha teenida ning seetõttu lasevad lausvalel põhinevaid kuulujutte välja et rahvast hirmutada. Fakt on, et sisuliselt ei muutu mitte midagi.
http://www.skeptik.ee/index.php/2010/11/30/euroopa-liit-keelab-piparmundi-ara-vitamiiniarikate-udujutt-kui-viiruslik-meem/
Keemiast rääkides, ka piparmünt ja muud ravimtaimed on keemia, lihtsalt puhastamata kujul sisaldades suurtes kogustes kõiksugu muud kraami mida tabletid ja muu sarnane ei sisalda. Toimeained on ravimtaimedel samad, mida tablettidest sisse sööd, lihtsalt üsna suvalistes kogustes.
Hoho
30. november, 2010 at 15:57
Pigem ütleks et “skeptik” on inimene kes liigselt erutub, kunagi tausta ei uuri ja võtab palju sõna teemadel mida ta absoluutselt ei valda.
Eestis tõesti sisuliselt palju ei muutu sest tegelikult on siin juba 2005. a toidulisandidirektiivi järel kehtestatud omaalgatuslikult väga karmid keelud enamikule ravimtaimedele.
Siiski on selge et kodanikuvabadust see direktiiv ka siin juurde ei too, küll aga toob mahukaid kulutusi inimeste lähema keti otsa panemiseks nende oma maksuraha eest.
See toimeainete teema on sul ulmeline lihtsustamine ja ka möödarääkimine. Enamus nn tablette ei oma mingit seost loodusega, ehkki vastupidi, taimest võib reeglina peaaegu alati tablette teha. Tihti mitte päris sama mõjuga.
B'Stard
13. detsember, 2010 at 17:05
LÜhema keti otsa
B'Stard
13. detsember, 2010 at 17:08
> igasugu taimeärikad tahavad ka raha teenida
Aga taimeärikad-ürditalud on muidugi karm maffia kes kogu aeg väetitele ravimikonglomeraatidele kaikaid kodarasse ja lund krae vahele loobivad ja oma seadusi läbi suruvad. Arstid on ka kõik ürditalude kontrolli all
B'Stard
14. detsember, 2010 at 1:27
kumb on reaalsem?
teenida raha naturaalsete ravimtaimede kasvatamisega.
või võim anda keemiliste ravimite tootjatele?
http://www.savenaturalhealth.eu/
M.
19. märts, 2012 at 19:46
Kui süüa loomulikku puu-või juurvilja suuremates kogustes kui loomulik, siis inimene ei saa vitamiinidest üleannust. Üldiselt ei viitsi keegi neid süüa ka rohkem kui vaja, võib-olla ehk lapsed maal esimese marjabuumi ajal. Süües aga toidulisandeid, vitamiinidega jogurteid ja keefire, siis lisavitamiinidega karastusjooke – vot nii võib inimene kogemata ühe päeva jooksul saada vitamiinidest üledoosi, mis pole enam kindlasti mitte tervendav protsess.
v6rusoojus
2. jaanuar, 2011 at 22:59
Üledoos on vist ohtlik ainult ühe vitamiini puhul ja see on A.
E-vitamiini apteegivorm võib ka kahjulik olla, eriti suurtes kogustes, igal juhul on tema mõju oluliselt erinev loodusliku E omast.
B'Stard
12. jaanuar, 2011 at 1:09
Palju inimesed kasutavad kerge ülepinge puhul ravimteid ,kuid nüüd nad soovivad ,et inimesed rohkem antidepressante sööma hakkaksid mis on muidugi ohutum(Sarkasm)!
,Ravimifirmadel hea meel ja ka valitsustele laekub rohkem makse. ………Varsti on euroopaliit hullem kui vene all olemine oli. Varsti on hingamis maks ka kuna väljahingatud õhk hävitab osooni(Sarkasm?)
siim
3. detsember, 2010 at 3:40
euroliit ong juba praegu hullem kui vene aeg, nõuka ajal teadsid mis ajal mis nägu teha, et kõik korras oleks, aga praegu on nii et vaat omad inimesed muutuvad juba huntideks, ei teagi kelle poole pöörduda.
v6rusoojus
2. jaanuar, 2011 at 21:37
Eestlane on maailma kõige hullem ametnik. Selles mõttes oleme isegi Skandinaaviast mööda pannud.
B'Stard
12. jaanuar, 2011 at 1:10
Siin kohal tahaks kohe midagi väga ropusti öelda. Aga püüan viisakaks jääda. Tean mitut inimest kes lõpetasid Tartus proviisori eriala. Kuna apteeki tööle minnes oli palk oluliselt väiksem kui ravimifirmas harjusk olla siis mindi algul sinna tööle. Selletõttu olen kuulnud milline korruptsioon seal on. Müüa ja ainult müüa kasvõi üle laipade. See mis toimub on kõik ostetud seadused. Võtke näiteks visnevskisalv (vabandust kui kirjapilt vale) väga tõhusa ravitoimega. Nüüd saab isegi kirurgia osakond seda eriloaga. Seda nimekirja viks väga pikalt jätkata. Nüüd siis tahetakse kõik välja suretada. Ma küsiks kuhu kurat edasi.
juhan pani
23. jaanuar, 2012 at 12:08
Ma pole jälginud seadusandluse kehtestumise ahelat aga hetkel tean niipalju, et Sotsiaalministeerium on tühistanud kõk senised lubatud-keelatud ravimtaimede nimekirjad, mis olid osaliselt avalikud ja osaliselt salastatud, ja iga taime ja tervisetoote kohta tuleb Ravimiametist nüüd iga kord eraldi luba küsida.
B'Stard
25. jaanuar, 2012 at 11:25
aga palderjan? see ju puhta rahusti…täitsa haiged ikka…
meril
3. märts, 2012 at 20:04
Head k odanikud, rahu, SEE ON VALEINFO! Teema puudutab vaid suurtootjaid.
http://gesund.co.at/heilpflanzenverbot-eu-richtlinie-24137/
Tervitades
g.
g.
4. märts, 2012 at 17:41
Kahekümne aasta pärast vaadatakse piparmündi “ebaseadusliku” kasvatamise peale samapilguga nagu kanepi kasvatamise peale.
Rix
5. märts, 2012 at 14:00
Mulle meenub vana-vanemate suust kuuldud ütlemine mis kõlas umbes: Eestlane kehtestab vene seadused saksa täpsusega.
elv
5. märts, 2012 at 19:28
Euroopa liit on vist juba nii põhja käinud, et püüab igal debiilsel viisil lihtsad, elementaarsed, igapäevased asjad eriti keeruliseks muuta ja sellega raha teenida, muutes liikmesriikide rahvad endavaenulikuks.
Mis järgmiseks? Maksustatakse metallrahade kasutus vms…
myyru
9. märts, 2012 at 1:30
Soovitan ka seda vaadata ja ära kuulata…
http://www.savenaturalhealth.eu/
See pole sedasi jätkudes loogiline.
Lisan ka veidi sarkasmi – varsti müüakse ürte tänavanurgal grammistes kotikestes
M.
19. märts, 2012 at 19:43
farmaatsiatööstuse lobitöö
öhme
22. märts, 2012 at 18:51
Seedehäired on eluliselt oluline probleem:
1. 2 nädalat käärsoolepõletikuga = surm.
2. Kui väljaheited on mustad, on tegu soolte verejooksuga, juhul, kui te pole mustikaid söönud.
Soolteverejooksuga on teil aega nädal kuni kuu. See on ravimatu ja peatamatu.
3. pikemas perspektiivis oleme me kõik surnud.
4.
Rämpsulgi on mitmed
kvaliteediklassid –
puhtaks pestud näidisjäätmed,
bürokraatide massid…
5. täpsustav luuletus kodulehel.
General Model
23. märts, 2012 at 11:22